In de cloud wordt niet gepoetst

Dit artikel verscheen in editie 2 van Eindhoven Business, mei 2016.

We schrijven afgelopen maart. Het is een mooie voorjaarsdag. Ineens een rimpeling op het kalme meer dat industrieterrein Esp doorgaans is. Kijk, op nummer 224 is iets gaande. Esp 224, zat daar niet Wero Schoonmaakbedrijf? Inderdaad. Zát.

Vanaf 14 maart heeft Wero Schoonmaakbedrijf een nieuwe naam: WESCO Schoonmaakbedrijf. Met de naamverandering grijpt WESCO terug op de schoonmaakervaring van het WESCO van weleer. Behalve de naam is ook het logo aangepast. Het toont een blad en een druppel die elkaar in symbiose lijken te versterken. Het blad staat voor duurzaamheid, de druppel voor reinheid. Duurzaam schoonmaken dus.

“Dertig jaar geleden was de behoefte aan schoonmaak anders”, zegt directeur Wim van Wessel. “Toen al was mijn vader als oprichter van WESCO er voor zijn opdrachtgevers. Hij kende hun wensen, dacht mee en adviseerde hoe het beter kon.” Dan, na enige reflectie: “Duurzaam schoonmaken, mijn vader deed het al in de jaren 80. Daar werd hij om gewaardeerd. Sinds afgelopen maart, precies dertig jaar na oprichting door mijn vader, presenteren wij met WESCO nu de nieuwe norm in schoonmaken. Kosten besparen én de opdrachtgever op intelligente wijze toegevoegde waarde bieden, dat doet WESCO.”

De vraag of innovatie in een doorgaans traditionele schoonmaakbranche eigenlijk wel mogelijk is, kan door Wim alleen maar bevestigend worden beantwoord. Maar innovatie begint volgens de WESCO-directeur niet bij zoiets überhips als biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen. Niet dat het schoonmaakbedrijf hiermee richting zijn opdrachtgevers geen goede sier maakt, maar daarmee is dan ook veel, zo niet alles, gezegd. Echt duurzaam schoonmaken begint bij het schoonmaakbedrijf en de opdrachtgever samen, zo weet hij. Mits die daarvoor openstaat. “Over de linie genomen heeft het bedrijfsleven de afgelopen jaren in zekere zin de revolutie over zichzelf afgeroepen. Er wordt meer parttime gewerkt en flexplekken zijn de werkplekken van nu. Daarnaast is ook het werken in de cloud aan een flinke opmars bezig. Het resultaat van die mooie ontwikkelingen is dat bureaus en kantoorruimtes minder vaak worden gebruikt. Dat betekent in principe dat op schoonmaak kan worden bespaard. Kortgezegd: door schoonmaakactiviteiten precies af te stemmen op de dagelijkse behoefte, werk je altijd in een fris kantoor. Bij WESCO weten we dat het zo werkt. Daarvoor hebben we de juiste mensen in dienst, en het juiste middel.”

De juiste mensen, het juiste middel. Juist. Laten we voor het gemak met het laatste beginnen, het middel. WESCO biedt met een razendslimme app opdrachtgevers maatwerk in schoonmaken. Wim: “Veel opdrachtgevers zien de voordelen van werken aan de hand van realtime tijd- en ruimteregistratie. Een smartphone of tablet is hiervoor ideaal. Hoe vaak komt het niet voor dat ongebruikte ruimtes of ruimtes met een laagfrequent gebruik, denk aan vergaderruimtes of een kantoorruimte van een afwezige medewerker , tóch worden schoongemaakt? Ook flexruimtes en flexbureaus worden ongebruikt vaak toch gereinigd. In zo’n geval betaalt de opdrachtgever feitelijk teveel.” Werken met een smartphone of tablet maakt een einde aan die praktijken. Het systeem werkt in wezen eenvoudig. Ongebruikte ruimtes en items worden door de opdrachtgever via een QR-code geregistreerd. Medewerkers van WESCO doen dat bij ruimtes en items die wel zijn gereinigd. Opdrachtgevers betalen op die manier uiteindelijk alleen voor wat daadwerkelijk is schoongemaakt.

WESCO ontwikkelde zijn schoonmaakapp in eerste instantie voor gebruik in de cleanroom. Als gespecialiseerd cleanroomreiniger is het bedrijf er alles aan gelegen om ruimtes gecontroleerd, dat wil zeggen via een zorgvuldig vastgelegd stappenplan, schoon te maken. “Een aantoonbaar schone, stofarme ruimte is voor onze opdrachtgevers een voorwaarde om voor hun klanten aan de slag te kunnen blijven. Daarom leggen wij al onze schoonmaakhandelingen vast in een maandelijkse rapportage. Die ontvangt hij elke maand. Die kan onze opdrachtgever dan weer voorleggen aan zijn klant. Zover gaat het in de reguliere schoonmaak meestal niet. Maar onze kennis van cleanroomreiniging heeft ons wel geleerd dat gecontroleerd schoonmaken vanwege zijn efficiënte karakter ook voor het reguliere bedrijfsleven hoogst interessant is. De mogelijkheden die onze app biedt zijn eindeloos. Onze medewerkers worden getraind om ze volop te benutten.”

Waarmee we aanbelanden bij WESCO’s grootste kapitaal: de medewerkers. Zo’n honderd hebben ze er daar. WESCO is zuinig op zijn ‘Wescorianen’, om ze vanaf nu maar zo te noemen. “De meesten hebben een schoonmaakcertificaat op zak. Zij kennen hun object en gaan in de regel met plezier naar hun werk. Zij dragen WESCO’s visie van duurzaam schoonmaken met hart en ziel uit. Onze opdrachtgevers zien dat, weten dat ze elke dag weer komen te werken in een schone omgeving tegen reële, inzichtelijke kosten.”

Waar gehakt wordt vallen spaanders; een in de schoonmaakbranche ongetwijfeld populair spreekwoord. Volgens WESCO is het aan de opdrachtgever om aan te geven hoe snel hij de spaanders opgeruimd wil hebben, en waar. Wim: “Mijn motto: wat niet vuil is hoeft niet te worden schoongemaakt. Vaak is het niet erg als spaanders in een bepaalde ruimte pas later bij elkaar worden geveegd. Ons verdienmodel zit hem niet in het verkopen van uurtjes, in het opvegen van spaanders. Efficiënt schoonmaken, vanaf het allereerste contact met de opdrachtgever meedenken, daar zit voor de opdrachtgever de winst. Niet voor niets komt onze visie tot uiting in onze slogan ‘Vertrouwd schoon’. En dat al 30 jaar.”

In de cloud wordt niet gepoetst – Ronald Frencken, tekstschrijver Eindhoven

 

 

Neem contact met me op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg Ronald Frencken

Ontvang nieuwe blogs direct in je inbox