Bedrijfshuisvester met een missie

Dit artikel  verscheen in editie 3 van Eindhoven Business, juli 2016.

Over bedrijfshuisvesting mag Corné Kolsteren graag praten. De bedrijfsmakelaardij is, zeg maar, echt zijn ding. Maar voor Corné is de makelaardij meer. Voelen, verbinden, ontzorgen, dat is makelen anno 2016. In gesprek met een bevlogen bedrijfsmakelaar.

Makelen. Het is een heus werkwoord. Ik makel, jij makelt, wij makelen. Voor vragen over wat goed makelen eigenlijk inhoudt, gaat de eigenaar van Kolsteren Bedrijfshuisvesting uit Maarheeze graag zitten. De gedachten raken geordend, in het hoofd ontstaat ruimte. Dan: “De bedrijfsmakelaar van nu maakt de vertaalslag van de beschikbare ruimte die hij voor zijn opdrachtgever verhuurt of verkoopt, naar bij wie deze het beste zou passen. Hij moet de regionale markt kennen maar ook de landelijke. Makelen vergt creativiteit en zorgvuldigheid, zeker in een markt waar woon-, winkel- en werkfuncties lang niet meer zo vastliggen als voorheen. Kijk bijvoorbeeld naar de grote revitaliserings- en herbestemmingsprojecten die je overal ziet. Hoewel daar soms klatergoud blinkt, liggen er zeker kansen. In een mooie auto bij borrels verschijnen en in een chique kostuum succesverhalen ophangen? De tijd dat je het als bedrijfsmakelaar daarmee redde, is voorbij.”

De Admirant
Een bedrijfsmakelaar weet bij zijn opdrachtgevers de vraag achter de vraag te achterhalen. “Bij Kolsteren Bedrijfshuisvesting realiseren wij ons dat kantoorruimte meer is dan een werkplek. De juiste werkruimte vinden betekent dat jouw werkplek, de plaats waar jij zoveel tijd doorbrengt, aan moet sluiten bij wie je bent en wat je doet. Een voorbeeld: in Eindhoven vind je De Admirant, een bijzonder fraai voormalig Philips kantoorgebouw. Op deze locatie houden onder andere enkele creatieve IT-bedrijven kantoor. De jonge werknemers hebben geen idee van de historie van het gebouw. De kantoorruimte zelf is voor hen totaal niet van belang. Zij bepalen zelf hun werktijden, willen om elf uur ’s avonds nog naar de McDonald’s of lopen of skaten naar het nabijgelegen station. De locatie bepaalt de aantrekkelijkheid van de werkplek.

Winkelend publiek
’Retail is detail’; nog zo’n fijn motto waar een winkelmakelaar volgens Corné naar zou moeten leven. Spreek ‘m uit op z’n Engels en hij rijmt weergaloos. Het hart van de retailman – Corné’s ouders bezaten vroeger een aantal winkels – klopt warm als hij ziet hoe een winkelbedrijf functioneert. Hier is het vooral belangrijk dat de locatie past bij de clientèle van de retailer. Het zit hem vaak in de nuances. Die maken het verschil. “Neem de Rechtestraat, een van de belangrijkste winkelstraten in Eindhoven. Het maakt nogal een verschil op welk nummer je zit. Vier loopt bij wijze van spreken als een trein, terwijl op achttien de winkeldochters je de das omdoen. Bijna elke meter Rechtestraat wordt door het winkelend publiek anders gewaardeerd. Dus heb je te maken met een enorme prijsdifferentiatie. Je kunt daar als makelaar niet altijd precies de vinger op leggen, want winkelen is voor een groot deel het domein van de emotie. Maar het is de ervaring die telt.”

Peter Gorree
Voordat hij begon met Kolsteren Bedrijfshuisvesting, deed Corné ruim zestien jaar ervaring op in de bedrijfsmakelaardij. Deze ervaring bleek zo waardevol (“Ik heb daar veel kennis en contacten opgedaan, maar naar mijn smaak in een te zeer op omzet gerichte onderneming met te weinig ruimte voor persoonlijk contact”), dat hij vijf jaar geleden besloot zelfstandig te gaan. Die keuze heeft hij nooit betreurd. “Wij doen alleen opdrachten waar we ons prettig bij voelen. Onze opdrachtgevers zijn divers: de slager in de straat, de institutionele belegger maar ook de particulier in de Quote 500. We doen grote projecten, onlangs hebben we in Kerkrade een volledig ingericht leisure centrum van meer dan tienduizend vierkante meter opgeleverd, maar ook de kleine opdrachten, een winkel van vijftig vierkante meter, doen we graag. ‘We’, dat zijn mijn goede collega Peter Gorree en ik. Peter is de nuchtere, pragmatische adviseur voor wie kwaliteit en een servicegerichte houding op de eerste plaats komen. Ik vind het fijn dat hij mijn collega is.”

Koning Eenoog
“Ken je Eenoog? In sommige delen van makelaarsland is die nog koning. Daar wordt de kwaliteit van het makelaarswerk nog afgemeten aan de snelheid waarmee objecten worden verhuurd of verkocht. Maar soms duiken de problemen pas na jaren op, bijvoorbeeld als de fiscus een graantje komt meepikken. Betaalt u even? Maar daarover wordt liever niet gepraat. Als de bedrijfsmakelaardij een eenvoudig vak was en zou bestaan uit het uitdelen van winkels en bedrijfspanden, dan zouden de gespecialiseerde bedrijfsmakelaars geen bestaansrecht hebben. Geschikte bedrijfsruimte is bovenal een middel om een proces, waarover je als ondernemer goed hebt nagedacht, gerealiseerd te krijgen. Dat middel vinden, in zijn meest geschikte vorm, dat is het domein van de bedrijfsmakelaar.”

Kruidvat, Wibra, Spar
Kolsteren Bedrijfshuisvesting adviseert ook onroerend goed eigenaren die hun pand verhuurd willen hebben. “Voor een bedrijfsmakelaar is het heel gemakkelijk om bij een winkelpand waarvan hem gevraagd wordt het te verhuren, direct te zeggen: ‘Uw pand, beste klant, lijkt me nu écht iets voor de firma Kruidvat’. Maar helaas werkt het zo niet; het vak vereist aandacht en inlevingsvermogen. Het Kruidvat ambieert uitsluitend heel specifieke locaties. Je moet het waar kunnen maken.”

Wie Eindhoven kent, is het misschien opgevallen: aan de Vrijstraat, in het oude Wibra-pand, zit sinds kort een Spar. Corné is trots op deze transactie en de creativiteit die ermee gemoeid was. “Wie had dat gedacht; de Vrijstraat is zo’n typische high traffic locatie. Kleding, sportartikelen, schoenen en nu dus een Spar. Als betrokken makelaar moet je naast kennis van de markt out of the box kunnen denken. Creativiteit en kennis, dat is waar het om draait.”

Waarmee hij maar wil zeggen: bij de gespecialiseerde bedrijfsmakelaar kom je om het juiste pand te huren of kopen, of om het aan de meest geschikte partij te verhuren of verkopen. Ontzorgen, om een populaire term te gebruiken, daar is Kolsteren Bedrijfshuisvesting op gebrand.

Bedrijfshuisvester met een missie – Ronald Frencken, tekstschrijver Eindhoven

Neem contact met me op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg Ronald Frencken

Ontvang nieuwe blogs direct in je inbox